wtorek, 12 marca 2013

Droga Krzyżowa z Nino


Droga Krzyżowa
Komentarz Sługi Bożego Nino Baglieri zaczerpnięty z książeczki Droga Krzyżowa
Instytut Salezjański św. Dominika Savio, Modica (Sycylia)
[z j. włoskiego tłum. Ks. Adam Popławski SDB]

O Panie, w moim życiu każdego dnia szedłem za Tobą obciążony moimi codziennymi krzyżami. Dziękuję za krzyże, które mi dałeś.
Nino Baglieri  - *01.05.1951 + 02.03.2007

MODLITWY WSTĘPNE

C W imię Ojca, i Syna, i Ducha Świętego
W Amen
L Przeżyjmy ponownie z Jezusem ostatnie godziny jego życia, pokonajmy duchowo drogę na Kalwarię. Jezus cierpiał i umarł za nas, aby odpokutować za grzechy każdego z nas i by podarować nam ponownie przyjaźń z naszym Ojcem Niebieskim.
Rozpoczynamy tę naszą medytację z szczerym aktem żalu mówiąc:
W Naszymi grzechami przybijamy Cię również dzisiaj do krzyża, sprawiając Twojemu sercu przenikliwy ból, ale Ty masz dla nas wiele miłości. Twoja cierpliwość jest nieskończona i czekasz, aż się zmienimy, aż staniemy się lepsi, abyśmy przynieśli odrobinę radości Twojemu sercu, ulżyć Twoim cierpieniom, zdjąć Cię z tego krzyża i wziąć także na siebie jego ciężar, aby zbudować razem z Tobą Twoje Królestwo Miłości.
Oto mój krzyż, ofiaruję Ci moje cierpienia w zamian za Twoją miłość. Amen
ŚPIEW: Matko Bolesna

STACJA I
JEZUS NA ŚMIERĆ SKAZANY

C Kłaniamy Ci się Panie Jezu Chryste i błogosławimy Tobie
W  Żeś przez krzyż i mękę swoją świat okupić raczył
L  Oto jak Cię traktujemy. Skazujemy Cię na śmierć, ponieważ jesteśmy zadowoleni z naszych grzechów, jesteśmy zadowoleni z naszych wad, z tego wszystkiego, co nam oferuje świat.
Ty Jezu ofiarujesz nowe życie. A nam Twoje prawa wydają się trudne do wypełniania, ponieważ nie pozwalają nam na to, czego chcemy i czego pragniemy, dlatego skazujemy Cię na śmierć.
C  Panie, zmiłuj się nad nami !
W Panie, zmiłuj się nad nami !
C  Ty, który przyszedłeś nie po to, aby nas potępić, ale aby nas zbawić
W Zmiłuj się nad nami !
C Ty, który oddałeś życie za przyjaciół Twoich
W Zmiłuj się nad nami !
W Dziękuję, o mój Panie, dziękuję za Twoje przebaczenie, już nigdy Cię nie skarzę. O dzisiaj będę uwielbiał Twoje Święte Imię i z radością zaakceptuję moje cierpienie, aby pełnić Twoją świętą wolę i głosić wszystkim Twoją miłość.
ŚPIEW

STACJA II
JEZUS BIERZE KRZYŻ

C Kłaniamy Ci się Panie Jezu Chryste i błogosławimy Tobie
W  Żeś przez krzyż i mękę swoją świat okupić raczył
L Panie, po skazaniu Ciebie na śmierć, po ubiczowaniu Cię, po przywiązaniu do słupa, po tym jak Cię spoliczkowaliśmy, pobiliśmy, ukoronowaliśmy Cię, ukoronowaliśmy Cię koroną cierniową, która wbija się w Twoje ciało, sprawiając ogromny ból. Przygotowaliśmy Ci ciężki krzyż, abyś niósł go na plecach, po drogach tego świata; moje serce jest rozrywane bólem, gdy myślę, że również ja przyłożyłem się do zadawania Tobie bólu, do obarczania Cię ciężkim krzyżem.
Panie, również ja chcę nieść mój krzyż i nieść go z miłością, jak Ty.
C Panie, zmiłuj się nad nami !
W Zmiłuj się nad nami !
C Serce Jezusa, znieważone i upokorzone
W Zmiłuj się nad nami !
C Serce Jezusa, rozdarte naszymi grzechami
W Zmiłuj się nad nami !
W Jezu, Twój krzyż jest moim krzyżem, a mój jest Twoim: jeden jest mój ból i Twój. Razem kroczymy Twoimi drogami, drogami, które prowadzą mnie do zbawienia, z codziennym krzyżem na plecach. Droga jest trudna, ale radosna, bo Ty czynisz ją radosną.
Dziękuję o Jezu za krzyż, za radość i za miłość, którymi mnie obdarzasz.

STACJA III
JEZUS UPADA PO RAZ PIERWSZY

C Kłaniamy Ci się Panie Jezu Chryste i błogosławimy Tobie
W  Żeś przez krzyż i mękę swoją świat okupić raczył
L Panie, bardzo ciężki jest ten drewniany krzyż. Wszystko jest włożone na Twoje plecy, cały świat ze swoimi nieprawościami. Każdy człowiek wkład na Twoje plecy zło, które posiada. Ty niesiesz go z miłością, mimo, że strasznie cierpisz. Twoje nogi się uginają. Przygniata Cię ciężar krzyża i grzechów. Jezu, na twoich plecach jest także umieszczone zło, które ja uczyniłem. Teraz, gdy Ty cierpisz, to także jest moja wina.
C Przebacz, Panie !
W Przebacz, Panie !
C Nasze upadki w grzech
W Przebacz, Panie !
C  Zdrady wobec Twojej świętej Miłości
W Przebacz, Panie !
W Ty za mnie cierpiałeś, i słuszną rzeczą jest, abym teraz ja cierpiał za Ciebie. Przebacz o Panie, winy, które popełniłem. Ty jesteś miłością, przebacz każdy mój grzech i w moim bólu obdarz mnie radością. Oto moje serce, napełnij je Twoją miłością daj mi kroczyć z Tobą, drogą, która prowadzi do Twojego Królestwa Miłości.
ŚPIEW

STACJA IV
JEZUS SPOTYKA SWOJĄ MATKĘ

C Kłaniamy Ci się Panie Jezu Chryste i błogosławimy Tobie
W  Żeś przez krzyż i mękę swoją świat okupić raczył
L Jezus, jaki wielki ból jest w sercu Twojej Mamy, gdy widzi Cię w takim stanie, jej serce płacze z bólu, gdy widzi Twoje rozszarpane ciało, zanurzone w błocie i krwi. Także ja mam swój udział w sprawianiu wielkiego bólu Tobie i Twojej Mamie.
Przebacz mi Panie.
Twoje przebaczenie Maryjo za zło, które uczyniłem Twojemu Synowi.
C Módl się za nami Maryjo !
W Módl się za nami Maryjo !
C Abyśmy trwali w wierności Twojemu Jezusowi
W Módl się za nami Maryjo !
C Aby nasze doświadczenia pozwoliły nam wzrastać w miłości
W Módl się za nami Maryjo !
W Twojego jedynego Syna skazaliśmy na śmierć. Jak możesz przebaczyć nam, to, co zrobiliśmy? Ale Twoja miłość jest taka, jak Jezusa: przebaczasz nam, kochasz nas jak synów i chronisz nas pod swoim niebieskim płaszczem. Jesteś Mamą Jezusa, jesteś naszą Mamą, przytul nas mocno do Twojego serca. Wzywamy Twojego przebaczenia. Dziękujemy Mamo !
ŚPIEW

STACJA V
CYRENEJCZYK POMAGA JEZUSOWI

C Kłaniamy Ci się Panie Jezu Chryste i błogosławimy Tobie
W  Żeś przez krzyż i mękę swoją świat okupić raczył
L Panie, Twoje siły nie dają już rady. Krzyż robi się jeszcze coraz cięższy. Twoje zmęczone członki chwieją się. Teraz Szymon z Cyreny niesie Twój krzyż, nie ze współczucia, lecz dlatego, że jest zmuszony. W miejscu serca mamy kamień ! Jak możemy Cię tak traktować, Panie ? Jeżeli wykonujemy jakiś gest miłości, robimy go ze względu na nasze interesy, często się przypatrujemy i czasem cieszymy się z cierpienia bliźnich.
C O Jezu, pomóż nam nieść Twój krzyż !
W O Jezu, pomóż nam nieść Twój krzyż !
C W trudnościach i w walce o bycie dobrym
W O Jezu, pomóż nam nieść Twój krzyż !
C Gdy dopada nas zwątpienie
W O Jezu, pomóż nam nieść Twój krzyż !
W Panie, chcę być Twoim Cyrenejczykiem, chcę nieść Twój krzyż, lub przynajmniej pomóc Ci w jego niesieniu, aby ulżyć Twojemu bólowi, by pokonać zło, które jest we mnie i w świecie.
ŚPIEW

STACJA VI
WERONIKA OCIERA TWARZ PANA JEZUSA

C  Kłaniamy Ci się Panie Jezu Chryste i błogosławimy Tobie
W  Żeś przez krzyż i mękę swoją świat okupić raczył
L Oto pewna kobieta wychodzi mu na spotkanie, poruszona współczuciem na widok, jak bardzo On jest zmęczony i cierpi: czyni gest miłości wobec Ciebie: ociera Twoje oblicze nasączone krwią. Ale Ty Jezu nie dajesz się prześcignąć w miłości, odwzajemniłeś jej gest miłości, odbiłeś na chuście Twoje Święte Oblicze.
C Chcę Cię pocieszyć Panie !
W Chcę Cię pocieszyć Panie !
C  Za lekceważenie i pogardę ludzi
W Chcę Cię pocieszyć Panie !
C Twoje oblicze zniekształcone w biednych i uciskanych
W Chcę Cię pocieszyć Panie !
W Panie, jak odcisnąłeś swoje Oblicze na chuście Weroniki, proszę Cię, wyrzeźbił w moim sercu Twój obraz, abym zawsze nosił Cię w moim wnętrzu, by mieć Cię zawsze blisko siebie i byś mnie prowadził.
ŚPIEW

STACJA VII
JEZUS UPADA PO RAZ DRUGI

C Kłaniamy Ci się Panie Jezu Chryste i błogosławimy Tobie
W  Żeś przez krzyż i mękę swoją świat okupić raczył
L Pod ciężarem krzyża upadłeś na nowo. Panie, jesteś na granicy wytrzymałości. Ojciec, który patrzy z nieba mówi do Ciebie: „Odwagi, Synu mój, podnieś się i idź dalej swoja drogą w kierunku ofiary, w kierunku radości”, a Ty Jezu, posłuszny i uległy, nie bacząc na cierpienie, podnosisz się i kontynuujesz Twoją drogę, aby wypełniła się Twoja ofiara miłości.
C Panie, przyjdź nam z pomocą !
W Panie, przyjdź nam z pomocą !
C Abyśmy potrafili walczyć i pokonywać pokusy
W Panie, przyjdź nam z pomocą !

C Abyśmy potrafili narodzić się na nowo po naszych upadkach
W Panie, przyjdź nam z pomocą !
W Jak wielki przykład dajesz nam Panie ! Obawiamy się cierpienia, podpadamy w zwątpienia wobec niego. Panie, Ty jesteś moją siłą, jesteś moim wsparciem, jesteś moim pocieszycielem. Ty jesteś moim światłem, jesteś moim życiem, jesteś moim Zbawicielem.
ŚPIEW

STACJA VIII
JEZUS SPOTYKA POBOŻNE NIEWIASTY

C Kłaniamy Ci się Panie Jezu Chryste i błogosławimy Tobie
W  Żeś przez krzyż i mękę swoją świat okupić raczył
L Pewne kobiety przychodzą do Ciebie Panie: pobudza je współczucie, ponieważ widzą Twój ból. Ty im przypominasz, że cierpisz z powodu ich i ich bliskich. Również my, Panie, przychodzimy do Ciebie, skruszenie za to, co uczyniliśmy.
C Panie, zmiłuj się nad nami !
W Panie, zmiłuj się nad nami !
C Nad nami i nad wszystkimi drogimi nam osobami
W Panie, zmiłuj się nad nami !
W Przebacz mi, Panie ! Przychodzę do Ciebie skruszony i obiecuję Ci zaangażować całą moją dobrą wolę, aby usiłować, by więcej nie grzeszyć. Tyle razy prosiłem i otrzymałem twoje przebaczenie. Dziękuję za twe przebaczenie. Dziękuję za miłość, którą masz dla mnie.
ŚPIEW

STACJA IX
JEZUS UPADA PO RAZ TRZECI

C Kłaniamy Ci się Panie Jezu Chryste i błogosławimy Tobie
W  Żeś przez krzyż i mękę swoją świat okupić raczył
L Panie, po raz kolejny opuszczają Cię siły: oto po raz kolejny upadasz pod ciężarem krzyża. Twoje oblicze, przygniecione kurzem i oszpecone, nie wydaje się już być obliczem człowieka. Również i tym razem wznosisz spojrzenie ku niebu, wzywasz Ojca i czyni nadal Jego wolę.
C Pomóż nam spełniać Twoją wolę Panie !
W Pomóż nam spełniać Twoją wolę Panie !
C Gdy oblegają nas pokusy
W Pomóż nam spełniać Twoją wolę Panie !
C Gdy gnębi nas zwątpienie
W Pomóż nam spełniać Twoją wolę Panie !
W Panie, pokazałeś nam, że spełnianie woli Ojca, nawet za cenę okrutnych boleści i za cenę własnego życia, jest dla nas najważniejszą rzeczą. Na tej drodze krzyżowej i w moim codziennym życiu pragnę iść za Tobą obarczony moimi codziennymi krzyżami. Dziękuję za krzyże, którymi mnie obdarzyłeś. Bądź ze mną w ich niesieniu.
ŚPIEW

STACJA X
JEZUS Z SZAT OBNAŻONY

C Kłaniamy Ci się Panie Jezu Chryste i błogosławimy Tobie
W  Żeś przez krzyż i mękę swoją świat okupić raczył
L Oto Panie dotarłeś na górę; osiągnąłeś metę, przestałeś dźwigać krzyż, teraz on będzie Ciebie nosił. A oto kolejne poniżenie: obnażają Cie wobec wszystkich, zdzierając z przemocą Twoje szaty, przyklejone do Twoich ran i ponawiając okrutne bóle. Wielu cieszyłoby się, słysząc Twój krzyk i wzywanie litości. Ale Ty nic nie powiedziałeś, żadnego narzekania: prosiłeś jedynie Ojca, który dawał Ci siłę do znoszenia bólu.
C Przebacz nam Panie !
W Przebacz nam Panie !
C  Gdy obejmujemy w posiadanie dobra materialne, zamiast się nimi dzielić
W Przebacz nam Panie !
C Gdy spowodowaliśmy zgorszenie i zły przykład
W Przebacz nam Panie !
W Obnaż mnie Panie, z tego wszystkiego, co mi daje świat; obnaż mnie ze starego człowieka, obnaż mnie z grzechu; uczyń mnie nowym człowiekiem; przyoblecz mnie Twoim światłem.
ŚPIEW

STACJA XI
JEZUS PRZYBITY DO KRZYŻA

C Kłaniamy Ci się Panie Jezu Chryste i błogosławimy Tobie
W  Żeś przez krzyż i mękę swoją świat okupić raczył
L Krzyż jest oparty o ziemię: rozciągają Cię na nim z otwartymi ramionami i z wielkim okrucieństwem, wielkimi gwoździami i młotkiem przedziurawiają Twoje ręce i stopy. Przebacz nam Panie. Człowiek, którego kochasz, umieszcza Cię na krzyżu: stworzenie, które darowałeś życie, odbiera je Tobie, poddając Cię okrutnym katuszom.
C Przebacz mi, Panie !
W Przebacz mi, Panie !
C Ponieważ ukrzyżowałem Cię moimi grzechami
W Przebacz mi, Panie !
C Ponieważ ukrzyżowałem Cię w moich braciach
W Przebacz mi, Panie !
W Również ja jestem przygwożdżony do mojego krzyża, nawet, jeśli nie mogę go porównywać z Twoim krzyżem, a moje cierpienia nie są takie same, jak Twoje. Przyjmij mój krzyż, przyjmij go dla zbawienia wielu dusz, dla dobra wielu braci. Obdarz mnie jeszcze cierpieniem, abym zjednoczył się z Twoim cierpieniem.
ŚPIEW

STACJA XII
JEZUS UMIERA NA KRZYŻU

C Kłaniamy Ci się Panie Jezu Chryste i błogosławimy Tobie
W  Żeś przez krzyż i mękę swoją świat okupić raczył
L  Oto jesteś Panie, przybity do krzyża. Ludzie osiągnęli swój cel: skazanie Ciebie na śmierć. I śmierć na krzyżu, jak zwykły złoczyńca. Z wysoka patrzysz na swoich oprawców, przyciągasz ich do siebie i nazywasz ich braćmi. Nie ma nienawiści, żalu, a jedynie przebaczenie: „Ojcze, przebacz im”.
C Męko Chrystusa, pociesz mnie !
W Męko Chrystusa, pociesz mnie !
C Śmierci Chrystusa, uwolnij mnie !
W Pamiętaj o mnie Panie, w Twoim królestwie !
W Panie, umarłeś za mnie na krzyżu. A ja nadal nie chcę tego zrozumieć. Nadal Cię obrażam i usuwam Cię, ponieważ przeszkadzasz mojemu sposobowi życia. Pomóż mi Panie już więcej nie grzeszyć i być godnym Twojego przebaczenia.
ŚPIEW

STACJA XIII
JEZUS ZDJĘTY Z KRZYŻA

C Kłaniamy Ci się Panie Jezu Chryste i błogosławimy Tobie
W  Żeś przez krzyż i mękę swoją świat okupić raczył
L Teraz wszystko się skończyło. Zdejmują Cię z krzyża. Zwracają Cię Mamie, która przyjmuje Cię na ramiona. Biedna Mama, jakże przeszywający ból !
C Ciało Chrystusa, zbaw mnie !
W Ciało Chrystusa, zbaw mnie !
C Krwi Chrystusa, uświęć mnie !
W Krwi Chrystusa, uświęć mnie !
C W godzinie mojej śmierci, powołaj mnie do siebie !
W W godzinie mojej śmierci, powołaj mnie do siebie !
W Przebacz mi, Panie i przytul mnie do Twego serca. Dziękuję Ci za to, że dałeś mi za matkę Twoją Mamę. Również Ty, Maryjo, pozwól mi odczuć Twoją miłość i bądź ze mną każdego dnia mojego życia.
ŚPIEW

STACJA XIV
JEZUS ZŁOŻONY DO GROBU

C Kłaniamy Ci się Panie Jezu Chryste i błogosławimy Tobie
W  Żeś przez krzyż i mękę swoją świat okupić raczył
L Oto Jezus wewnątrz grobu. Z Tobą poniosłeś Twoje bóle, całą naszą podłość, śmierć. Zniszcz to wszystko i obdarz nas nowym sercem.
C Jezu zbaw nas !
W Jezu zbaw nas !
C Zbawienie tych, którzy Tobie ufają
W Jezu zbaw nas !
C  Nasze życie i zmartwychwstanie
W Jezu zbaw nas !
W Wielki kamień przemieścił się, światło wypełniło grób, Twoje ciało Panie odzyskuje życie. Ty zwyciężyłeś śmierć, pokonałeś zło, zwyciężyłeś cierpienie. Ty dałeś nam światło, życie, miłość.
ŚPIEW

MODLITWA KOŃCOWA
L Męka Jezusa nie jest zakończona, On nadal cierpi w cierpiącej ludzkości z powodu grzechu i niesprawiedliwości. Dzisiaj my jesteśmy Jego Kościołem, członkami Jego Mistycznego Ciała, i „powinniśmy kontemplować w nas Jego Mękę”, dla odkupienia świata, niosąc w naszym sercu i w naszym ciele cierpienia wszystkich ludzi. Śmierć Jezusa nie jest końcem, ale otwiera się na Zmartwychwstanie: nasze Zycie jest oświetlone nadzieją, że my i cały świat z nami będziemy przemienieni, aby uczestniczyć w chwalebnym życiu zmartwychwstałego Pana.
C Ty, który ukochałeś Ojca aż po ofiarę krzyża
W Pomóż nam kochać Boga z całego serca, pełniąc Jego wolę.
C Ty, który oddałeś za nas życie
W Pomóż nam każdego dnia darować nasze życie braciom.
C Ty, który nas zbawiłeś umierając na krzyżu
W Uczyń nas odważnymi głosicielami Twojej Ewangelii Zbawienia
ŚPIEW

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz